NU IN THEATER

ROTTERDAM HOORN VELDHOVEN ALMERE HEERENVEEN ZAANDAM NIEUWEGEIN VENLO LEIDEN NIJMEGEN OOSTBURG UDEN HOOFDDORP AMSTELVEEN UTRECHT ZWOLLE ZOETERMEER ALKMAAR GOUDA ALPHEN a/d RIJN

BEHIND THE iMASQ

ME, MYSELF AND MY DEPRESSION

EEN VOORSTELLING WAARBIJ JE DE SOMS KEIHARDE WERELD, ZONDER FILTERS GAAT BELEVEN!

AANKONDIGING TOUR
Vanaf oktober 2021 gaat Xclusiv op landelijke theatertour door Nederland met de dansvoorstelling BEHIND THE iMASQ.
De tour start met een première op 13 oktober in het Zuidplein Theater te Rotterdam en eindigt op 28 januari (2022) in De Goudse Schouwburg.

Eerdere uitvoeringen – o.a. tijdens CaDance Festival – werden met groot enthousiasme ontvangen. Maar vanwege de corona-maatregelen is de tour een jaar verzet met als resultaat dat de voorstelling opnieuw onder handen is genomen.

 

KOM KIJKEN!
Klik onderaan op TOUR DATA om de volledige speellijst te zien en uw tickets te boeken!

HET VERHAAL
In BEHIND THE iMASQ, een deel van de iMASQ-series, vertelt Xclusiv Company openlijk over het eeuwenoude als actuele ziektebeeld; depressie.

Vanuit persoonlijke ervaringen worden worstelingen met onmacht, vooroordelen, emoties, stigma’s, sociale druk en (zelf)afwijzing getoond via een indrukwekkende combinatie van dans, video, muziek en spoken word.

 

DEPRESSIE IN HET KORT:

  • Een sombere stemming hebben;
  • Geen plezier meer aan dingen beleven;
  • Problemen met eten en/of slapen;
  • Gebrek aan energie / juist onrustig zijn;
  • Jezelf schuldig en waardeloos voelen;
  • Niet meer goed kunnen nadenken;
  • Zorgen over relaties met anderen;
  • Continue heel erg moe zijn;
  • Denken aan de dood

 

 

OPBOUW VOORSTELLING

  • Een multidisciplinaire voorstelling met een visueel en krachtig verhaal
  • Actueel thema: depressie en zelfliefde
  • Circa 60 minuten
  • Spoken Word (Engelstalig)
  • Groot decorstuk / projectiekubus
  • 10 performers
  • Dansstijlen: Hiphop, Vogue, Breakdance, Popping, Waving, Tutting
  • Electronisch muziek (Ambient house, cinematic hiphop/trap)
  • Een cyclus van persoonlijke ervaringen en ervaringen

 

DE DISCIPLINES

Dans 
Het verhaal van de voorstelling wordt vanuit de urban danstaal (met een Rotterdams dialect) verteld. Gelijk aan de dansachtergronden van de talenten is de choreografie een blend van urban dansstijlen als; vogue, hiphop, popping, waving en breakdance. 

Spoken Word 
De gesproken teksten geven het publiek houvast en sturing in het verhaal. Het is het stemmetje in het hoofd van de personages, die worstelen met emoties en gevoelens. Teksten uit de voorstelling zijn geschreven door rapper Kain Slim én Jason R. Jeandor, de artistiek directeur én muziekproducer van het gezelschap. 

Muziek 
Zoals de personages in het verhaal kampen met een schommeling van emoties, is ook de muziek qua gevoel afwisselend. Juist deze (soms abrupte) ritmisch wisselingen dragen bij aan de spanning van de voorstelling.
De muziek bestaat uit een compilatie van songs van internationale (non-mainstream) artiesten én eigen composities. Denk aan elektronische stijlen zoals deep house, hiphop en broken beats, maar dan als re-edit / remix van Jason R. Jeandor.

 

DE AANKLEDING

Decor (Cube) 
Symbolisch voor het hoofd waarin de personages in gedachten gevangen zitten, hebben wij een “Cube” (Kubus) laten bouwen. Dit imponerend decorstuk creëert een sfeer waarbij het publiek wordt ondergedompeld in de mysterie van een verhaal én een kijkje achter het masker kan nemen.

Video Projectie 
Door het gebruik van zowel abstracte als realistische projectiebeelden, versterken we de verbeelding van verschillende emoties. 
Wij gebruiken hiervoor vier beamers, die elk op één van de vier vlakken van de Cube (abstracte) beelden projecteren. Dit zorgt voor een waanzinnige optische illusie (beeldend effect), dat extra diepte en meer betekenis aan het geheel geeft.

Licht 
Door bewegend licht (moving heads & stroboscoob) te gebruiken spreekt de emotionele onrust achter het gedragen masker. Tevens wordt het beklemmende, drukkende en bezwaarde gevoel, zoals ervaren door de personages, extra belicht.

Alsof het publiek naar een thriller gaat kijken ontstaat er vanuit een donker scenario spanning en een zoektocht naar kleur. Deze verlichting van de eerste scène is op verschillende manieren te interpreteren; de ene persoon ziet rood als de kleur van passie en liefde én de ander ziet rood als de kleur van vuur en gevaar.
Door dit in het midden te laten ontstaat er ruimte voor eigen interpretatie van de gebruikte kleuren en de gebruikte vormen. Hiermee willen wij eigenlijk benadrukken, dat een ieder zijn/haar eigen interpretatie (waarheid) kan en mag hebben.

 

LIKE A STATUE 

I look into the distance
And like a statue I stare

What I see, is what I need
But my heart cant stop the bleedin i’m 

Lost in a mirror of confusion
My mind and body disagree, 

I wonder how I can pull through life 
when life is pullin so hard at me 

Now my spirit’s energy is down
And I’m faking smiles, Searching for answers,

Looking for my inner-child
and missing the way she dances. 

 

BY JASON R. JEANDOR & KAIN SLIM

 

EPISODE 1


  1.  

MIX BY JASON R. JEANDOR 

 

OPROEP

“…Depressie kenmerkt zich door een sombere stemming; sterke gevoelens van eenzaamheid, verdriet, moeheid én leegte.

Deze nummer 1 volksziekte, die ook steeds vaker bij jongeren voortkomt, gaan we tezamen tegen door elkaar aan te sporen
er openlijk over te spreken..!”

 

IMPACT VOORSTELLING

Depressie is volksziekte nummer één én komt steeds vaker bij jongeren voor! De meerwaarde van deze voorstelling is ons inziens tweeledig:

  • Enerzijds omdat wij ons richten op een doelgroep die (in)direct te maken heeft (gehad) met een vorm van depressie, om compassie te tonen én aan te sporen openlijk over hun gevoelens, emoties en ervaringen te praten;

  • Anderzijds omdat wij mikken op een doelgroep die als “buitenstaander” niet (volledig) bewust is van wat depressie met een persoon en zijn omgeving kan doen. Met deze voorstelling willen wij hun reactie, handelen en kijk op depressie positief beïnvloeden.

 

Mensen dragen veelal maskers in hun contact met anderen en laten niet alles van zichzelf zien. Zelfs in een tijd waarin transparantie en authenticiteit gezien worden als belangrijke waarden dragen we vaak (a)sociale maskers, die onze werkelijke gevoelens en gedachten verhullen. Dit, terwijl juist onze emoties voor een groot deel onze kijk op het leven bepalen.

Om onszelf als individu beter te begrijpen leggen we in deze dansvoorstelling onze (a)sociale maskers even opzij. Niets verhullend, maar juist in openheid naar het publiek verbeelden wij dialogen én schetsen wij (emotionele) scenario’s, die voor velen, die achter een masker leven, werkelijkheid zijn.

 

MET VEEL DANK AAN ONS TEAM!

 

Concept, Choreografie & Artistieke Regie: 
Jason R. Jeandor,
Ingeborg van Weissenbruch

Zakelijk directeur: 
Osman Batal

Technische Productie: 
Dieter Vandoren (SDAX)

Videoprojectie: 
Sibe Kokke

Decor: 
Jeroen Molenaar

Muziek(mix): 
Jason R. Jeandor (JX aka JasonXclusiv)

Dansers / Makers: 
Shaquille George, Morena Stüger, Tamblyn Baal, Dimitris Grigoriou, Tawatha Steendam, Parish van Drongelen, Quinten van Heemert, Jayda Codrington en Tim Jansen.

Oud-dansers: 
Alexanter Tsara, Dane Badal 

Spoken word (Recorded & Live Vocal performer): 
Kain Slim

Lyrics: 
Kain Slim & Jason R. Jeandor

PR Teksten: 
Jason R. Jeandor & Lieve De Paep

PR Foto’s: 
Jason R. Jeandor & Jeanette Kwami 

PR Poster (Opmaak): 
Sibbe Kokke

Productie Team: 
Xclusiv Company

Trailer 1 (Teaser): 
Jason R. Jeandor

Trailer 2 (Official): 
Video Voor Theater

Styling: 
Dair Design

WAT ONS PUBLIEK VIND

  • 8,9 publieksscore try-out te Theater Rotterdam
  • 9,6 publieksscore tijdens CaDance Festival

 

  • “Ik heb zelf te maken met een depressie en was emotioneel na het zien van de voorstelling. Heel vaak probeer ik aan mensen uit te leggen hoe het is om een depressie te hebben, maar dan weet ik niet de juiste woorden. Maar het is precies dit!” ~ VMBO-studente

 

  • “Geweldige eigenheid van iedere danser, met hun eigen verhaal: humanity, love, devotion, connection and integration. Deze voorstelling moet je zien.” ~ Commerciële opdrachtgever

 

  • “We hebben jullie performance vrijdag gezien. Prachtig! We waren diep onder de indruk. Mijn wereld is weer een beetje groter geworden.” ~ Rotterdams Fonds

 

  • “Kijk naar het publiek en wie jullie allemaal bij elkaar hebben gebracht. Zo mooi om te zien: zo divers, de liefde, humaniteit, toegewijdheid, de connectie die gemaakt wordt, de integratie. Kijk naar jullie publiek, jong, oud, multicultureel. Dit moeten jullie nimmer loslaten, maar koesteren.”~ Oud-ballerina en docente Codarts

LET OP: 

De voorstelling is geschikt voor kinderen.*

Er wordt gebruikt gemaakt van een grote projectie kubus als decor, waarop geprojecteerd wordt. De dansers dansen zowel in als buiten de kubus.
De voorstelling heeft meerdere artistieke lagen met een serieuze ondertoon maar is op een verassende manier zeer toegankelijk zodat het ook interessant is voor kinderen vanaf 8 jaar*, die een uur lang aandachtig kunnen zitten kijken naar een voorstelling. 

 

* Leeftijdssuggestie ter eigen beoordeling van de ouders/verzorgers van de mee te nemen kinderen:

    • Spoken word in de voorstelling is Engelstalig;
    • In 1 korte moment in de voorstelling is het woord Bitch te lezen op de projectiekubus;
    • Er wordt op een aantal moment gebruikgemaakt van (zeer lichte) stroboscoop effecten

XCLUSIV COMPANY

‘Het grootstedelijke kunstgezelschap uit Rotterdam’ 

Xclusiv Company is onder leiding van Jason R. Jeandor, Osman Batal en Ingeborg van Weissenbruch al meer dan 15 jaar aanjager van de ontwikkeling van urban dans (o.a. hiphop-streetdance, breakdance en vogue) en muziek.
Vanuit een sterk gevoel van authenticiteit, diversiteit en artisticiteit creëert het gezelschap originele (urban) performances & producties, die er toe doen én het verschil maken.

Wij creëren unieke voorstellingen waarin iedereen zich kan herkennen of geïnspireerd door raakt; van jong tot oud, van bestaand theaterpubliek tot en met de urban art beoefenaars, en nieuw publiek.
Hiervoor gebruiken wij urban dans als middel om actuele én maatschappelijke kwesties aan te snijden. We gaan cross-overs aan met andere kunstuitingen zoals (academische) dans, muziek, video en spoken word, om te komen tot een vorm die hedendaagse cultuur-consumenten aanspreekt.

Pursuing The Next Level in Performance, Always and in All Ways’

 

DOWNLOADS INZIEN?!

Stuur ons aub een verzoekje 
Onze lesbrieven, posters, foto’s, logo, technische lijsten kunt u inzien door in te loggen via het contactformulier.

FINANCIËLE ONDERSTEUNING VAN: 

  • Gemeente Rotterdam
  • Bestuur Stichting Xclusiv
  • Luxor Theater Rotterdam
  • George Visser & TriColour Productions
  • Stichting Bevordering van Volkskracht
  • Stichting Dioraphte
  • Stichting Zabawas
  • Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland
  • BNG Cultuurfonds
  • M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting
  • Stichting Elise Mathilde Fonds
  • Erasmusstichting
  • Meerdere fondsen die niet vermeld willen

 

DANKWOORD
WIJ DANKEN EEN IEDER DIE HET MAKEN VAN DEZE MOOIE VOORSTELLING HEEFT ONDERSTEUND.

 

"LOOK AT ME I'M BEAUTIFUL. THEY SAY I'M BEAUTIFUL, I CAN'T SEE IT. I KEEP LOOKING AT YOU AND WHAT YOU ARE, I'M TRYING TO BE IT"

KAIN SLIM • BEHIND THE iMASQ

IMPRESSIE

MOMENTEN UIT DE VOORSTELLING